Zdrowe zamienniki cukru

Zdrowe zamienniki cukru

Zdrowy zamiennik cukru nie tylko dla diabetyków

Ksylitol (xylitol), inaczej nazywany cukrem brzozowym, może być stosowany tak samo jak cukier. Występuje naturalnie w przyrodzie, w tym w jagodach, grzybach, warzywach, a także w twardym drewnie – w szczególności drewnie brzozowym. Ksylitol, tak jak inny naturalny zamiennik cukru – stewia, ma mniej kalorii od sacharozy oraz niższy indeks glikemiczny. Jest powszechnie dostępny, więc można go kupić w sklepach stacjonarnych oraz w sklepach internetowych, które mają w swojej ofercie zdrową i ekologiczną żywność. Ciągle rośnie popularność ksylitolu, dlatego też jego cena staje się coraz bardziej przystępna. Pierwotnie był przeznaczony dla diabetyków, jednak dzięki swym naturalnym właściwościom, jego grono odbiorców ciągle się poszerza.

Kto może stosować ksylitol?

  • diabetycy – z powodu niższego indeksu glikemicznego
  • osoby, które chcą zmniejszyć swoją wagę – mniejsza kaloryczność niż cukier biały
  • osoby zagrożone osteoporozą – zwiększa mineralizację kości
  • osoby chorujące na grzybicę – hamuje rozwój bakterii
  • dzieci – ksylitol pomaga zapobiec próchnicy
  • kobiety w ciąży – naturalny zamiennik cukru

Właściwości ksylitolu

Ksylitol cechuje zdecydowanie niższy indeks glikemiczny (IG) niż zwykły cukier. Bardzo wolno podnosi poziom glukozy we krwi. Jest o 40% mniej kaloryczny w porównaniu do białego cukru i ma mniej węglowodanów (o 75%). Poprawia odporność organizmu i jest skuteczny w walce z próchnicą oraz z zapaleniem dziąseł. Regularne stosowanie ksylitolu powoduje zmniejszenie chęci sięgnięcia po coś słodkiego oraz ogranicza rozwój pleśni w układzie pokarmowym.

Czy istnieją skutki uboczne stosowania ksylitolu?

Ksylitol działa korzystnie na ludzki organizm i nie zarejestrowano skutków ubocznych długotrwałego spożywania tej substancji. Jest dobrze tolerowany przez diabetyków jak i inne osoby. Zaleca się spożywanie maksymalnie trzech łyżeczek dziennie. Spożycie większej ilości może spowodować kłopoty trawienie, w tym wzdęcia czy biegunkę.

Cukier brzozowy wygląda i smakuje tak samo jak cukier – ma białą i krystaliczną strukturę. Staje się coraz bardziej popularnym składnikiem, będącym podstawą zdrowego odżywiania. Jest przeznaczony dla wszystkich, nie tylko dla diabetyków.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *